tisdag 11 oktober 2011

Rengöra vattenkokare

Nu ska jag ge er läsare ett riktigt bra tips på hur man gör ren sin vattenkokare! Själv är jag helt fascinerad över hur enkelt det var. Så här fräsch var vår vattenkokare imorse:


Uäck, vad äcklig!



Såhär gjorde jag rent den:
  1. Häll i ättiksprit så att det täcker botten. (det började fräsa och bubbla direkt och stora kalkflagor lossnade). Låt stå tills det ser rent ut, tog ca en kvart för mig.
  2. Häll ut ättikspriten och skölj bort alla kalkrester. 
  3. Häll i ny ättiksprit så att det täcker botten och fyll sedan hela vattenkokaren med vatten.
  4. Starta vattenkokaren och låt ättikspriten och vattnet koka upp.
  5. Skölj ur och koka upp igen med enbart vatten, färdigt!
Resultatet:



Helt spegelblank utan att jag ens har gnuggat (det vita är imma)





12 kommentarer:

  1. Hej!
    Gud så fin blogg, den här kommer jag följa :) Jag såg att du har fått din mammas ådra att sy fina saker! Jätteroligt! Grattis till bröllopet i sommar... Tänk att vi är så stora. Hittade bilder här hemma på oss när vi bar små skruttar!

    Hoppas att du mår bra!
    Kram Karolina

    SvaraRadera
  2. Ättika is the shit! =P

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset, vår vatten kokare såg rätt så vidrig ut men efter detta ser den bra ut igen.

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset, det fungerade :)

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset! Jag skall ta och prova detta nu :)

    SvaraRadera
  6. fungerade jätte bra, 1000-tack för tipset

    SvaraRadera
  7. Fantastiskt tips, allt lossnade på 20 sekunder!

    SvaraRadera
  8. Toppentips!! Funkade helt smärtfritt. Måste komma ihåg till nästa gång!

    SvaraRadera
  9. Har hittat det här tipset sådär tre år efter att du skrev det och vill bara säga tack, jag har ännu inte hunnit kolla om din blogg är aktiv fortfarande men ska kika snart :) Har varit missnöjd över att jag inte får rent min vattenkokare med diskmedel ett tag men först idag kom jag på att googla haha. Vill använda så naturliga och miljövänliga medel som möjligt. Jag hade bara ättika hemma men blandade det 50/50 med vatten och det gick bra :)

    SvaraRadera
  10. Haha för mig gick det inte lika bra. När jag kokade ättika och vatten smällde det, typ exploderade vatten och hela lägenheten blev kolsvart....

    SvaraRadera
  11. Helt fantastiskt!!!
    tack så mycket!

    SvaraRadera